Zapachy mogą budzić w nas określone emocje, przywodzić wspomnienia, a także zachęcać do pewnych działań. Przez ten silny, psychologiczny wpływ, zaczęli korzystać z niego również… marketingowcy. Tak powstał marketing zapachowy, który dziś wykorzystuje się na szeroką skalę, głównie w usługach. W jaki sposób oraz dlaczego warto to robić? Serdecznie zachęcamy do lektury oraz poznania szczegółowych informacji w tym zakresie!

Czym jest marketing zapachowy?

Marketing zapachowy, zwany również aromamarketingiem lub scent marketingiem, to strategia polegająca na stosowaniu zapachów w celu wpływania na emocje i zachowania klientów. Ten rodzaj działań wykorzystuje aromaty, aby tworzyć pozytywne doświadczenia i budować związki emocjonalne z marką, produktami czy miejscem, w którym sprzedawane są jej artykuły.

Ogromny efekt, jaki mają na nas zapachy potwierdzają badania. Pokazują one, że nawet 75 proc. emocji w ciągu dnia wywołują właśnie zapachy. Natomiast u aż 40 proc. ankietowanych, na których oddziaływano przyjemnymi woniami, zadeklarowało poprawę nastroju.

Znając te efekty można osiągnąć takie cele jak:

  • budowanie emocjonalnego połączenie z marką – specyficzne zapachy mogą pobudzać emocje i tworzyć silne, pozytywne skojarzenia z firmą. Kiedy klienci kojarzą daną markę z konkretnym, przyjemnym aromatem, są bardziej skłonni do powrotu do tego miejsca. Tym samym firma może w długim okresie czasu zwiększyć swoją sprzedaż,
  • poprawianie doświadczenia klienta – aromamarketing ulepsza doświadczenie klienta sprawiając, że miejsce, produkt czy usługa wydają się bardziej atrakcyjne i przyjemne. To może zwiększyć czas spędzany przez klientów w sklepie czy restauracji i tym samym – ponownie – wpłynąć na sprzedaż,
  • kreowanie odpowiedniego nastroju – dobrze dobrany zapach może tworzyć określony nastrój w sklepie, restauracji czy hotelu. Przykładowo zapach lawendy sprawdzi się w SPA i pomoże stworzyć atmosferę relaksu,
  • różnicowanie od konkurencji – jeśli konkurencja nie stosuje marketingu zapachowego, to jest to świetny sposób na wyraźne wyróżnienie się na tle innych firm i tym samym przyciągnięcie uwagi klientów.

Gdzie można stosować marketing zapachowy? Przykłady

Marketing zapachowy

Tak naprawdę trudno o ograniczenia, jeśli bowiem marketing zapachowy będzie stosowany w odpowiedni sposób, to może przynieść efekty niezależnie od typu prowadzonej działalności usługowej.

Obecnie najczęściej są to jednak sklepy stacjonarne i punkty sprzedaży. Na przykład w sklepach odzieżowych może być stosowany delikatny zapach, który kojarzy się z luksusem i elegancją, podczas gdy w piekarni zapach świeżo pieczonego chleba, budzący bardzo pozytywne skojarzenia oraz sprawiający, że… czujemy się głodni!

Marketing zapachowy doskonale sprawdza się też w hotelach. Hotele często stosują specyficzne zapachy, które tworzą przyjemne i relaksujące doświadczenia dla gości. Zapach może być związany z okolicą, w której się znajdują lub reprezentować charakterystyczne cechy marki. Oczywiście kluczem jest dobór kompozycji, które będą dobrze kojarzyć się większości osób. W przeciwnym razie można uzyskać… efekt odwrotny do zamierzonego. Dlatego tak istotne jest korzystanie z kompozycji stworzonych przez ekspertów, którzy będą wiedzieć, jakie mieszanki są przyjemne i budzą w nas pozytywne skojarzenia.

Wskazówka: do luksusowych hoteli polecamy zwłaszcza niszowe zapachy Loris, dzięki którym Twój obiekt odróżni się na tle innych i będzie budził przyjemne skojarzenia wśród gości!

Inne przykłady miejsc, w których warto wykorzystać potencjał marketingu zapachowego to m.in.:

  • kliniki medycyny estetycznej,
  • gabinety masażu,
  • salony samochodowe,
  • sklepy detaliczne,
  • banki,
  • kina,
  • biura,
  • sklepy meblowe.

Aromamarketing sprawdza się także w punktach gastronomicznych. W nich szczególnie ważne jest jednak to, aby dobrane zapachy były możliwie jak najbardziej naturalne i nie kolidowały z aromatami przygotowywanych potraw.

Marketing zapachowy, czyli ogromny potencjał

Marketing zapachowy to ogromny potencjał, z którego warto skorzystać. Jego atutem jest to, że oddziaływanie przyjemnymi nutami sprawdza się zarówno w wielkich firmach, jak i w małych punktach sprzedażowych. W tych mniejszych jest to często nawet łatwiejsze, dobranego zapachu nie trzeba bowiem konsultować ze sztabem marketingowców, którzy musieliby go zaaprobować.

Z naszego bloga dowiesz się także, jakie są zapachy ułatwiające zasypianie oraz dlaczego warto korzystać z nich w domach.

Zapachy, które przykuwają uwagę!

Pierwotna cena wynosiła: 53,90 zł.Aktualna cena wynosi: 49,90 zł.
Pierwotna cena wynosiła: 53,90 zł.Aktualna cena wynosi: 44,90 zł.
Pierwotna cena wynosiła: 53,90 zł.Aktualna cena wynosi: 44,90 zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *