Zapachy mogą budzić w nas określone emocje, przywodzić wspomnienia, a także zachęcać do pewnych działań. Przez ten silny, psychologiczny wpływ, zaczęli korzystać z niego również… marketingowcy. Tak powstał marketing zapachowy, który dziś wykorzystuje się na szeroką skalę, głównie w usługach. W jaki sposób oraz dlaczego warto to robić? Serdecznie zachęcamy do lektury oraz poznania szczegółowych informacji w tym zakresie!
Czym jest marketing zapachowy?
Marketing zapachowy, zwany również aromamarketingiem lub scent marketingiem, to strategia polegająca na stosowaniu zapachów w celu wpływania na emocje i zachowania klientów. Ten rodzaj działań wykorzystuje aromaty, aby tworzyć pozytywne doświadczenia i budować związki emocjonalne z marką, produktami czy miejscem, w którym sprzedawane są jej artykuły.
Ogromny efekt, jaki mają na nas zapachy potwierdzają badania. Pokazują one, że nawet 75 proc. emocji w ciągu dnia wywołują właśnie zapachy. Natomiast u aż 40 proc. ankietowanych, na których oddziaływano przyjemnymi woniami, zadeklarowało poprawę nastroju.
Znając te efekty można osiągnąć takie cele jak:
- budowanie emocjonalnego połączenie z marką – specyficzne zapachy mogą pobudzać emocje i tworzyć silne, pozytywne skojarzenia z firmą. Kiedy klienci kojarzą daną markę z konkretnym, przyjemnym aromatem, są bardziej skłonni do powrotu do tego miejsca. Tym samym firma może w długim okresie czasu zwiększyć swoją sprzedaż,
- poprawianie doświadczenia klienta – aromamarketing ulepsza doświadczenie klienta sprawiając, że miejsce, produkt czy usługa wydają się bardziej atrakcyjne i przyjemne. To może zwiększyć czas spędzany przez klientów w sklepie czy restauracji i tym samym – ponownie – wpłynąć na sprzedaż,
- kreowanie odpowiedniego nastroju – dobrze dobrany zapach może tworzyć określony nastrój w sklepie, restauracji czy hotelu. Przykładowo zapach lawendy sprawdzi się w SPA i pomoże stworzyć atmosferę relaksu,
- różnicowanie od konkurencji – jeśli konkurencja nie stosuje marketingu zapachowego, to jest to świetny sposób na wyraźne wyróżnienie się na tle innych firm i tym samym przyciągnięcie uwagi klientów.
Gdzie można stosować marketing zapachowy? Przykłady
Tak naprawdę trudno o ograniczenia, jeśli bowiem marketing zapachowy będzie stosowany w odpowiedni sposób, to może przynieść efekty niezależnie od typu prowadzonej działalności usługowej.
Obecnie najczęściej są to jednak sklepy stacjonarne i punkty sprzedaży. Na przykład w sklepach odzieżowych może być stosowany delikatny zapach, który kojarzy się z luksusem i elegancją, podczas gdy w piekarni zapach świeżo pieczonego chleba, budzący bardzo pozytywne skojarzenia oraz sprawiający, że… czujemy się głodni!
Marketing zapachowy doskonale sprawdza się też w hotelach. Hotele często stosują specyficzne zapachy, które tworzą przyjemne i relaksujące doświadczenia dla gości. Zapach może być związany z okolicą, w której się znajdują lub reprezentować charakterystyczne cechy marki. Oczywiście kluczem jest dobór kompozycji, które będą dobrze kojarzyć się większości osób. W przeciwnym razie można uzyskać… efekt odwrotny do zamierzonego. Dlatego tak istotne jest korzystanie z kompozycji stworzonych przez ekspertów, którzy będą wiedzieć, jakie mieszanki są przyjemne i budzą w nas pozytywne skojarzenia.
Wskazówka: do luksusowych hoteli polecamy zwłaszcza niszowe zapachy Loris, dzięki którym Twój obiekt odróżni się na tle innych i będzie budził przyjemne skojarzenia wśród gości!
Inne przykłady miejsc, w których warto wykorzystać potencjał marketingu zapachowego to m.in.:
- kliniki medycyny estetycznej,
- gabinety masażu,
- salony samochodowe,
- sklepy detaliczne,
- banki,
- kina,
- biura,
- sklepy meblowe.
Aromamarketing sprawdza się także w punktach gastronomicznych. W nich szczególnie ważne jest jednak to, aby dobrane zapachy były możliwie jak najbardziej naturalne i nie kolidowały z aromatami przygotowywanych potraw.
Marketing zapachowy, czyli ogromny potencjał
Marketing zapachowy to ogromny potencjał, z którego warto skorzystać. Jego atutem jest to, że oddziaływanie przyjemnymi nutami sprawdza się zarówno w wielkich firmach, jak i w małych punktach sprzedażowych. W tych mniejszych jest to często nawet łatwiejsze, dobranego zapachu nie trzeba bowiem konsultować ze sztabem marketingowców, którzy musieliby go zaaprobować.
Z naszego bloga dowiesz się także, jakie są zapachy ułatwiające zasypianie oraz dlaczego warto korzystać z nich w domach.
Zapachy, które przykuwają uwagę!
ZAPACHY DO DOMU
DIAMOND ZAPACHY DO DOMU
DIAMOND ZAPACHY DO DOMU